Oppergod Zeus organiseert een spannende race waarin de spelers 12 opdrachten moeten volbrengen. Zeil door de Egeïsche zee en volbreng je opdrachten door cultusplaatsen te bouwen, standbeelden op te richten, monsters te verslaan en offers te brengen.
Spelers moeten elke beurt het Orakel van Delphi raadplegen door hun orakeldobbelstenen te gooien. Deze bepalen welke weg je kunt nemen en welke acties je kunt doen. Door gunsten van de goden kun je de dobbelstenen beïnvloeden en je actiemogelijkheden uitbreiden. De race is niet zonder gevaar, als je te veel wonden oploopt zul je rust moeten nemen om te herstellen. Lukt het jou als eerste terug te keren bij Zeus met 12 volbrachte opdrachten?
Het Orakel van Delphi is een spannend en logistiek racespel, waarin planning en flexibiliteit essentieel zijn om de optimale route te vinden!
Taal |
Nederlands |
Complexiteit |
|
Spelontwerp |
Stefan Feld |
Jaar |
2016 |
Jaar van Editie |
2016 |
Uitgever |
999 Games |
Speluitleg
Wat zit er in de doos?
de spelregels
4 spelertableaus
12 speelbordonderdelen
6 staddelen
1 zeus
1 titaandobbelsteen
1 gevechtsdobbelsteen
12 eilandtegels
8 scheepsfiches
34 gunstfiches
24 monsters (4 per kleur)
24 offers (4 per kleur)
6 tempels (1 per kleur)
18 standbeelden (3 per kleur)
42 wondkaarten
30 orakelkaarten
22 uitrustingkaarten
18 gidskaarten
4 overzichtskaarten (1 per speler)
4 schepen (1 per speler)
4 schilden (1 per speler)
48 zeusfiches (12 per speler)
12 orakeldobbelstenen (3 per speler)
12 cultusplaatsen (3 per speler)
24 goden (1 per kleur per speler)
Extra informatie
- In de doos zit per speler een kartonnen doosje met alle spelonderdelen voor het spelerstableau (schip, schild, orakeldobbelstenen, overzichtskaart, goden, opdrachten etc.)
- Bevat een plastic doosje voor de voorraad gunstfiches en een kleine assortimentsdoos voor de andere spelonderdelen
- Spel is compleet
1. Hoe zit het met de titaandobbelsteen en de beurtvolgorde?
De speler rechts van de startspeler krijgt de titaandobbelsteen en houdt deze het hele spel. De beurtvolgorde verandert dus niet en iedere speler krijgt in het spel evenveel beurten om de opdrachten te volbrengen.
2. Als je het scheepsfiche hebt dat alle goden op de rij met het aantal spelers starten, mag je dan bij set-up na het trekken van je wondkaart, die kleur god nog een stap hoger zetten?
Nee, de regel is dat de god met de kleur van zijn getrokken wondkaart op de rij komt te staan dat het aantal spelers weergeeft. Aangezien je met dit scheepsfiche alle goden al op die rij hebt staan, wordt er niet meer vooruit gezet.
3. Mag je een opdracht twee keer in dezelfde kleur uitvoeren?
Nee, je moet voor alle kleur gerelateerde opdrachten (standbeeld, offers en monsters) 3 verschillende kleuren volbrengen. Bijvoorbeeld als je een blauw en zwart monster moet verslaan, dan mag je voor de opdracht met een witte kleur geen blauw of zwart monster meer kiezen.
4. Bij het ontdekken van een eiland van jouw kleur, maakt het dan uit welke Griekse letter erop staat?
Nee, als het een eiland van je kleur is, mag je een cultusplaats bouwen ongeacht de letter. Alleen als het een eiland van de kleur van een medespeler is geeft de Griekse letter aan welke beloning je ontvangt.
5. Mag je orakelkaarten ook omvormen met gunstfiches?
Ja, je gebruikt orakelkaarten alsof het dobbelstenen zijn en mag ze dus ook naar een andere kleur omvormen.
6. Als mijn medespeler zijn orakeldobbelstenen werpt, hoeveel en welke goden mag ik dan vooruit zetten?
Je mag altijd per worp, maar 1 god vooruit zetten. Heb je meerdere goden die overeen komen met de gegooide orakeldobbelstenen dan kies je zelf welke je vooruit zet. Let op: goden op de onderste rij (op de blauw/grijze wolk) kunnen niet via de worp van een ander vooruit worden gezet.
7. Als je met Artemis een eilandtegel omdraait moet je dan naast de desbetreffende tegel staan?
Nee, met Artemis kun je een willekeurige eilandtegel op het bord omdraaien, ook als die tegel aan de andere kant van het speelveld ligt. Is het een eilandtegel van jouw kleur, dan mag je er dus ook direct een cultusplaats opzetten.
8. Als je met Hermes een standbeeld pakt, moet het dan het standbeeld zijn uit de aangrenzende stad?
Nee, als je bijv. naast de stad met rode standbeelden staat en je wilt Hermes gebruiken dan mag je een standbeeld van een willekeurige kleur, ook al staat deze aan de andere kant van het speelveld, inladen. Eventueel kan je daarna met een rode orakelactie alsnog het rode standbeeld inladen. Zo kun je 2 standbeelden in 1 beurt inladen.
9. Als je Ares gebruikt om een monster te vechten, heb je dan ook nog een orakeldobbelsteen nodig in de kleur van het monster?
Nee, voor het gebruik van speciale acties van goden heb je nooit een orakeldobbelsteen nodig.
10. Mag je als je een gidskaart “held” neemt, direct de wondkaarten van die kleur afleggen?
Ja, als je bijvoorbeeld een groene held neemt en je hebt groene wondkaarten dan verdwijnen die direct naar de aflegstapel. Trek je in de toekomst groene wondkaarten dan worden deze ook direct afgelegd.
11. Schuift je schild bij het nemen van een gidskaart “held” 1 of 2 velden op?
Je schild schuift 2 velden naar rechts, zoals aangegeven met het icoon op de kaart. Dat in de spelregels staat dat je maar 1 veld opschuift is een typefout.
12. Mag je speciale acties en voordelen van gids- en uitrustingkaarten met elkaar combineren?
Ja alles is te combineren. Zo mag je bijvoorbeeld een Halfgod gebruiken om een dobbelsteen van die kleur te veranderen in de kleur van een Wezen dat je hebt en daarmee +3 velden te varen en eindigen op een veld naar keuze. Of als je een uitrustingkaart hebt waarmee je een monster kan vechten van 1 waterveld verder, mag je als je Ares gebruikt ook 1 waterveld verder staan.