\ Bordspellen \ Tiny Towns

Tiny Towns

Tiny Towns

Prijs: € 4,00 per week

1-6 spelers ±45 min 10+

Bestel nu en kom het binnen 48 uur ophalen in Apeldoorn Kerschoten op een zelfgekozen werkdag en tijdstip!

 

Welkom in Tiny Towns! Je bent de burgemeester van een klein stadje in het bos, waar de kleinere wezens van het bos een samenleving hebben gecreëerd die verborgen is voor roofdieren. Dit nieuwe land is klein en de middelen zijn schaars, je neemt wat je kunt krijgen en zegt nooit nee tegen grondstoffen.

Je stad bestaat uit een 4x4 speelbord met 16 bouwplaatsen, waarop je door middel van een bepaald patroon verschillende grondstofblokjes plaatst om gebouwen te bouwen. In totaal zijn er 25 verschillende gebouwen, dus elk spel is weer anders. Voor elk gebouw krijg je op de een of andere manier overwinningspunten. Wanneer geen enkele speler meer grondstoffen kan plaatsen of gebouwen kan bouwen, eindigt het spel en worden bouwplaatsen zonder een gebouw -1 waard. Ook krijgt iedere speler een eigen monument. Deze levert ook punten op. In totaal zijn er 15 verschillende monumenten. Heb je aan het eind de meeste overwinningspunten? Dan win je het spel!

In de spelregels vind je ook een variant op het basisspel en tevens regels om het solo te spelen. Met dit bordspel heb je werkelijk urenlang speelplezier en door de vele variabelen is elk spel anders.

Taal Nederlands
Complexiteit
Spelontwerp Peter McPherson
Jaar 2019
Jaar van Editie 2020
Uitgever White Goblin Games

Bekende Prijzen

  • Genomineerd voor Nederlandse Spellenprijs 2020 (kenners categorie)

Speluitleg

 

Wat zit er in de doos?

de spelregels
1 scoreblok
6 speelborden
25 gebouwenkaarten (4 per gebouw + 1 cottage)
15 monumentenkaarten
15 grondstoffenkaarten
126 houten gebouwen (op kleur: 24x grijs, 24x blauw, 12x rood, 12x zwart, 18x geel, 18x groen, 18x oranje)
6 houten monumenten (roze)
1 houten bouwmeesterhamer
91 grondstofblokjes (18x baksteen, 18x steen, 18x hout, 18x glas, 19x tarwe)

Extra informatie

  • De gebouwen zitten in speciale gebouwenzakjes en de grondstofblokjes zijn verdeeld over 2 plastic bakjes
  • Spel is compleet

 

1. Hoe scoor je gebouwen die afhankelijk zijn van hoeveel gebouwen je bouwt, zoals markt, kleermaker en klooster?
Meestal is er een maximaal punten wat je kunt halen (4 of 5) per gebouw. Aangezien je voor elk gebouw dat je hebt punten scoort kan het aantal punten hoog oplopen. Scoor je dus 5 punten per gebouw en heb je 5 gebouwen van die soort dan wordt dat dus 25 punten.
Voorbeeld Markt: De markt geeft punten gebaseerd op hoeveel andere markten je in een rij of kolom hebt. Stel je hebt een rij met 4 markten, dan scoort 1 markt je 4 punten. Dit geldt per markt op je bord dus levert die hele rij in totaal 16 punten op.
Voorbeeld Kleermaker: Als je op elk van de middelste bouwplaatsen een kleermaker hebt gebouwd, dan is dat gebouw 5 punten waard. Aangezien je er 4 hebt gebouwd krijg je dan 20 punten in totaal. Heb je ook nog op andere plekken een kleermaker gebouwd, dan zijn die ook 5 punten waard.
Voorbeeld Klooster: Je hebt 4 kloosters op je bord, 3 daarvan staan in een hoek. Je krijgt 3 punten per klooster, wat uitkomt op 12 punten in totaal.

2. Hoeveel punten krijg je bij de bakkerij voor de aangrenzende rood/zwart gebouwen?
1 bakkerij geeft je maximaal 3 punten, ongeacht aan hoeveel rode of zwarte gebouwen deze grenst. Voorbeeld: Je heb 1 bakkerij daarnaast staat een rood en een zwart gebouw. Je voldoet aan de voorwaarden van de kaart en krijgt dus 3 punten. Ook als je alleen naast het rode gebouw zou staan levert het 3 punten. Een eventuele 2e bakkerij aangrenzend aan hetzelfde rode gebouw levert weer 3 punten, wat zorgt voor een totaal van 6 punten voor de bakkerijen.

3. Hoe werkt de jokerfunctie van het zwarte gebouw de handelspost?
De plek waar je de handelspost hebt gebouwd kun je gebruiken als een willekeurig blokje bij het bouwen van nieuwe patronen. Voorbeeld: Je hebt een handelspost, daar boven ligt een blokje tarwe en naast de handelspost een blokje baksteen. Nu kun je een Cottage bouwen, de handelspost geldt als joker en vervangt hier het blokje glas.

4. Hoe werkt de score van het Monument: Kasteel Barrett?
Je krijgt 5 punten voor het monument, mits je een rood gebouw hebt dat het monument voedt. Voor het voeden geldt het monument als 1 gebouw. Daarnaast kun je bij het scoren van gebouwen als een Kapel, Tempel of Bron ook nog extra punten krijgen aangezien het monument dan als 2 blauwe gebouwen telt. Bij het scoren van de blauwe gebouwen zelf telt het echter niet als Cottage.