Als vogelliefhebber probeer je de beste leefomstandigheden voor de vogels in je opvangcentrum te creëren. Elke vogel breidt in één van zijn leefgebieden een ketting van krachtige combinaties uit. Deze leefgebieden richten zich op verschillende groeifactoren: voedsel pakken, eieren leggen en nieuwe vogelkaarten trekken. Wie bouwt de beste actiemotor en scoort aan het einde van het spel de meeste punten met zijn vogels?
Elke beurt plaats je een actiesteen, waarna je alle acties die zich in het desbetreffende leefgebied bevinden mag uitvoeren. Zo kun je voedsel uit een vogelhuisje pakken, ei-miniaturen in nesten leggen of nieuwe vogels verzamelen. Ook is het mogelijk om nieuwe vogels in het leefgebied te plaatsen. Alle opties leveren op verschillende manieren punten op.
Het spel bevat 170 unieke vogelkaarten, die in combinatie met de verschillende bonuskaarten en de interactie met de andere spelers voor oneindige variatie zorgen. Het spel is ook solitair te spelen!
Taal |
Nederlands |
Complexiteit |
|
Spelontwerp |
Elizabeth Hargrave |
Jaar |
2019 |
Jaar van Editie |
2019 |
Uitgever |
999 Games |
Bekende Prijzen
- Winnaar Kennerspiel des Jahres 2019
- Genomineerd voor Nederlandse Spellenprijs 2019 (categorie expert)
- Genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2019
Speluitleg
Wat zit er in de doos?
de spelregels + automa-spelregels + appendix
snelstart met 10 extra vogelkaarten en 4 regeltableaus
5 spelertableaus
1 doelentableau
1 scoreblok
1 startspelerfiche
8 doeltegels
5 speciale dobbelstenen
1 vogelhuisje (bestaande uit 2 delen: laadbak en het huisje)
1 vogelhouder
1 kaartenbak
170 vogelkaarten
26 bonuskaarten
16 kaarten voor solitair spel (11x “automa”, 2x “overzicht”, 2x “einde ronde doelkaart”, 1x “rondespoor”)
40 actiestenen (8 per kleur)
2 bakjes met 5 gekleurde eieren (75 stuks in totaal)
1 bakje met rode en groene voedselfiches (19x fruit, 21x ongewervelden)
1 bakje met blauwe en gele voedselfiches (21x zaden, 21x vissen)
1 bakje met grijze voedselfiches (21x knaagdieren)
Extra informatie
1. Hoe past alles in de doos?
2. Hoe krijg ik de doosjes met voedselfiches en eieren open zonder dat alles op de vloer valt?
De doosjes gaan het makkelijkst open als je ze voorzichtig bij één van de hoeken openmaakt, terwijl je de zijkanten (naast de hoek) van het onderste bakje voorzichtig wat indrukt.
3. Als ik 2 of meer voedsel pak uit het vogelhuisje kan ik de dobbelstenen dan 1 voor 1 kiezen en eventueel tussendoor opnieuw gooien?
Je kiest de dobbelstenen 1 voor 1. Dit zorgt er inderdaad voor dat je in sommige gevallen de dobbestenen opnieuw kan gooien na het pakken van je eerste dobbelsteen en voor het pakken van een 2e.
4. Hoe werken de vogelkaarten met een roze eigenschap?
De roze vogeleigenschap activeert alleen op de beurt van een van je tegenstanders. Elke keer dat jouw beurt weer is geweest kan hij dus weer eenmalig op de beurt van een van je tegenstanders activeren. Voorbeeld: Jij bent speler A. In de beurt van Speler B kun jij je roze vogel activeren en doet dat ook. Als je in de beurt van Speler C ook je vogel kan activeren, mag dat niet meer omdat je het al eenmaal tussen twee beurten hebt gedaan. Ben jij weer aan de beurt geweest en vervolgens activeert Speler B of Speler C opnieuw jouw vogel, dan mag je de eigenschap wel weer gebruiken, zolang je het maximaal één keer tussen twee van je eigen beurten gebruikt.